ژنراتور بدون موتور چیست؟

ژنراتور بدون موتور چیست؟

Comments off

ژنراتور بدون موتور به عنوان یک وسیله بسیار مهم است که در صنایع مختلفی کاربرد فروانی دارد. این ژنراتور برای تامین انرژی و کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است. امروزه استفاده از ژنراتور بدون موتور در بخش های صنعتی و غیر صنعتی به میزان زیادی افزایش یافته است. دلیل استفاده از این ژنراتورها به این دلیل است که نسبت به ژنراتورهای تمام سوخت آسیب کمتری به محیط زیست می زنند.

قیمت ژنراتور بدون موتور

قیمت ژنراتور بدون موتور به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین عاملی که بر روی قیمت این محصولات تاثیر می گذارد نوع این ژنراتورها می باشد. این مدل از ژنراتورها در انواع تک فاز و سه فاز تولید می شوند. این مدل از ژنراتورها به دلیل مصرف پایین برقی که دارند بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. علاوه بر مصرف پایین از امنیت بیشتر و راندمان کاری بالاتری نیز برخوردار هستند. یکی از دلایل پایین آمدن قیمت این نوع ژنراتورها این است که در هنگام راه اندازی لازم است از موتور مجزا استفاده کنند به همین دلیل راندمان کاری آن ها افزایش یافته و قیمت نیز پایین می آید. این مدل ژنراتورها را گزینه مناسبی برای تامین برق ساختمان ها می دانند.

بیشتر بخوانید: انواع مولدهای دیزل ژنراتور 

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم ژنراتورها از لحاظ فیزیکی انواع مختلفی دارند و قیمت آن ها به برندی تولیدی نیز وابسته است. این نوع ژنراتورها را برای استفاده در سیستم های سرمایشی، گرمایشی، تهویه مطبوع و بیمارستانی به کار می برند. استفاده از ژنراتورهای بدون موتور در صنعت ساختمان سازی موجب می شود که هزینه برق در ساختمان ها کاهش یافته و عمر مفید آن ها نیز افزایش پیدا می کند.

کشورهایی مانند عمان و عراق به عنوان مصرف کنندگان عمده این نوع از ژنراتورها به شمار می روند. با توجه به برند این ژنراتورها و توان آن ها همچنین امکاناتی که در این محصولات وجود دارد قیمت آن ها متفاوت می باشد.

این محصولات از تنوع زیادی برخوردارند به همین دلیل قیمت های متفاوتی نیز دارند. برای اینکه بتوانیم از ژنراتورهای بدون موتور استفاده کنیم نیاز به دانش فنی و مهارت استفاده از آن ها داریم.

قیمت ژنراتور دست دوم

جالب است بدانید که به ژنراتور بدون موتور یا هر نوع موتور برقی دیگری که حداقل یکبار روشن شده باشند موتور دست دوم می گویند. همانطور که می دانید فاکتورهای زیادی وجود دارند که بر روی قیمت ژنراتورهای بدون موتور دست دوم تاثیر می گذارند. از جمله فاکتورهای مهمی که می توانیم به آن ها اشاره کنیم نوع کاربرد دستگاه، برند سازنده، کیفیت قطعات به کار رفته در آن و محل نصب این ژنراتورها می باشند. طبیعتا ژنراتورهای بدون موتور دست دوم نسبت به نو از قیمت پایین تری برخوردار هستند.

در هنگام خرید ژنراتور دست دوم لازم است مواردی را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. در وهله اول دقت داشته باشید که این ژنراتورها از لحاظ الکتریکال و مکانیکی وضعیت قابل قبولی داشته باشند. در اولین گام لازم است این تجهیزات را از نظر ظاهری مورد بررسی قرار دهید. در هنگام خرید ابتدا آن ها را روشن کنید سپس اقدام به خرید نمایید. دقت داشته باشید که ژنراتورهای مورد نظرتان دچار پوسیدگی نباشند به این دلیل که در آینده دچار مشکل خواهید شد.

دقت داشته باشید که ژنراتور دست دوم روغن سوزی نداشته باشد و باتری آن دچار شکستگی نباشد. بهترین نمونه های ژنراتورهای دست دوم را می توانید از میان ژاپنی و چینی انتخاب کنید. بهتر است در هنگام خرید ينراتورهای دست دوم از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید و ژنراتوری را انتخاب کنید که متناسب با محیط مورد نظرتان باشد.

قیمت دینام ژنراتور کوچک

ژنراتورها وظیفه دارند نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریسیته تبدیل کنند. این قطعات را در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می کنند. جالب است بدانید که این قطعه به شکل واقعی برق تولید نمی کند بلکه انرژی الکتریسته ای که توسط آن تولید می شود به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و سپس به بار الکتریکی این جریان باعث می شود که بارها و سیم پیچ ها را به جریان می اندازد و موجب تولید برق می شود.

همانطور که در ابتدای امر نیز اشاره کردیم این ژنراتورها در ابغاد و انواع گوناگونی تولید شده اند که بر روی قیمت آن ها تاثیر بسزایی می گذارد. اما نکته ای که وجود دارد این است که این ژنراتورها از قطعات مختلفی نیز تشکیل شده اند که قیمت هر کدام از این قطعات با یکدیگر متفاوت است.

ژنراتورهای تک فاز که به آن ها دینام ژنراتور نیز اطلاق می شود به عنوان یک راهکار اساسی برای قطع شبکه برق سراسری به شمار می رود. این نوع ژنراتور را می توانی برای مصرف خانگی و کسب و کارهای کوچک به کار ببرید.

دینام ژنراتورها از ساختار خاصی برخوردار هستند آن ها داری تجهیزات الکتریکی می باشند که با دوران شفت متصل به آرمیچر و دوران آرمیچر، حلقه های بسته از هادی رسانا یک میدان مغناطیسی را به وجود می آورند. دینام ژنراتورها از ساختار معمولی برخوردار هستند و در برخی نمونه ها نیز مجهز به گیج نمایش ولتاژ یا جریان یا توان یا ابزار اندازه گیری می باشند. این محصولات می توانند به تنهایی یا به شکل یک اسکید مونث یا پکیج شده با موتور مولد دوران به فروش برسند.

مهمترین فاکتور قیمت برای دینام ژنراتورها به جز برند معتبر کیفیت بسیار بالای هوزینگ و سیم لاکی و کیس مورد استفاده در آن ها می باشد. بلبرینگی که بر روی این ژنراتور وجود دارد بیشتر از هز قطعه ای به توان خروجی این تجهیزات ارتباط دارد. این توان را به شکل معمول با واحد کیلو ولت آمپر یا کیلو وات اندازه گیری می کنند.

در بارهای اهمی میان کیلو ولت آمپر و کیلو وات تفاوت چندانی وجود ندارد. در صورتی که بارها سلفی باشند ضریبی میان این دو وجود خواهد داشت. کیلو وات خروجی که برای یک ژنراتور کوچک یا تک فاز خانگی گزارش شده است در حدود 3 کیلو وات می باشد.

امروزه می توانید این محصولات را هم به شکل حضوری هم اینترنتی خریداری کنید. برای خرید این ژنراتورها چه به شکل حضوری و غیر حضوری بهتر است که تحقیقات کاملی در این زمینه انجام دهید.

همه ژنراتورها وظیفه دارند که انرژی مکانیکی را به انرژی برق تبدیل کنند. مهمترین چیزی که با توان انرژی الکتریکی این موتورها ارتباط مستقیمی دارد اندازه موتور است. یعنی هر اندازه موتور بزرگتر باشد از خروجی بزرگتری نیز برخوردار است. بنابراین شما نباید از یک ژنراتور در ابعاد کوچک نباید انتظار زیادی داشته باشید.

مهمترین و تاثیر گذارترین قطعه در قیمت این نوع ژنراتورها موتور آن ها می باشد. بنابراین برای خرید و شناخت موتور باید موارد را در نظر بگیرید

در ابتدا باید نوع سوخت را در نظر بگیرید. ژنراتورهای کوچک معمولا با سوخت گازوئیل کار می کنند. گرچه این سوخت ارزان است اما آلودگی زیادی را ایجاد می کند. اما ژنراتورهایی که در ابعاد بزرگتری هستند معمولا از سوخت های دیگر مانند پروپان، گاز پروپان و گاز طبیعی استفاده می کنند. نمونه های کوچک ژنراتور با توجه به نوع سختی که دارند از قیمت پایین تری برخوردار هستند ولی با این تفاسیر شما همچنان باید مبنای انتخاب خود را بر اساس میزان خروجی مورد نیاز برق قرار دهید.

بیشتر بخوانید: قطعات دیزل ژنراتور 

در هنگام خرید ژنراتورهای کوچک معمولا این سوال پیش خواهد آمد که چه نوع موتوری بهتر است. باید توجه داشته باشید که نوع موتور در این نوع ژنراتورها ohv است یا غیر ohv می باشد. جالب است بدانید که موتورهای ohv از قیمت بیشتری برخوردار هستند و مزایای بیشتری را در مقایسه با نمونه های دیگر در اختیار خریداران قرار می دهند. این مزایا شامل:

  • طراحی بهتر
  • آلودگی کمتر(دود کمتری دارد)
  • دوام و ماندگاری بیش تری دارد.
  • کار با این نوع موتور راحت تر است
  • فرایند ساده تری برای تولید الکتریسته

طی می کند.

اگر به دنبال یک ژنراتور کوچک با قیمت پایین هستید بهتر است انتخاب خود را بر روی نمونه هایی متمرکز کنید که دارای موتور غیر ohv هستند.  موتورهایی  که در ژنراتورهای کوچک با ویژگی ohv هستند دارای پوشش های سیلندر مقاوم تری می باشند. وجود این ویژگی باعث شده است که ژنراتور در مدت زمان طولانی تری در مقابل ساییدگی و خوردگی دوام داشته باشد. فراموش نکنید که این ویژگی ها بر قیمت ژنراتور مورد نظر تاثیری ندارند اما لازم است در هنگام خرید به آن ها توجه کنید تا بتوانید یک ژنراتور مناسب را خریداری کنید.

قطعات ژنراتورهای کوچک را بشناسیم

وظیفه تولید برق در این ژنراتورها به عهده دینام یا التاناتور می باشد. این قطعه خودش با استفاده از قطعات دیگری ساخته شده است. در حقیقت آلترناتورها به عنوان میدان الکتریکی و مغناطیسی به شمار می روند. این قطعات به شکل ثابت و متحرک می باشند.

استاتور: این قطعه به طور معمول در الترناتورهای ثابت به کار می رود و ساختار آن به گونه ای است که بر روی یک هسته با جنس آهن قرار گرفته است.

روتر: این قطعه را می توانید در آلترناتورهای متحرک مشاهده کنید که می تواند میدان الکتریکی را به سه شکل متفاوت ایجاد کند. این سه شکل شامل: القا، مغناطیس پایا، مکان فلزی ایجاد می شود.

سوخت در ژنراتورهای کوچک

معمولا سوخت این نوع ژنراتورها از طریق گازوئیل می باشد که از لحاظ تامین سوخت برای این وسیله باصرفه تر می باشد.

بخش های مختلف سیستم سوخت در این نوع دینام ژنراتورها به شرح ذیل می باشد:

  • پمپ سوخت
  • انژکتور سوخت
  • جدا کننده آب وسوخت
  • ارتباط از لوله مخزن سوخت به موتور
  • ارتباط سرزیر از تانک سوخت به لوله زهکش
  • تنظیم کننده ولتاژ
  • موتور برق بدون سوخت

پژوهشگران و دانشمندان در سراسر دنیا سالیان زیادی است که تحقیقات زیادی را انجام داده اند که بتوانند بدون نیاز به سوختن هیچ نوع سوخت انرژی مورد نیاز خود را تولید کنند. تا به حال بیشتر پژوهشگران بر این عقیده بوده اند که برای اینکه بتوانند انرژی تولید کنند باید از سوخت یا نوع دیگری از انرژی استفاده کنند. اخیرا برخی از پژوهشگران به این موفقیت دست پیدا کرده اند که یک ژنراتور را تولید کنند که با کمک تکنولوژی پیشرفته و پیچیده ای که دارند انرژی ای را در مگنت ها وجود دارد را آزاد ساخته سپس این انرژی را با هدف به چرخش درآوردن موتورها به خدمت می گیرند. سپس با اتصال آن به ژنراتورها باعث می شوند که بدون نیاز به هیچ نوع سوختی برق مورد نیاز خود را تولید کنند.

این نوع از ژنراتورها دارای یک موتور مخصوص هستند که این موتور به کمک انرژی نهفته مگنت شروع به چرخیدن می کند و با استفاده از کوبلینگ خارجی موتور به ژنراتور موجب چرخش آن و در انتها منجر به تولید برق می شود.

در ساختار این نوع موتورها از قطعات مختلفی مانند روتر و استاتور استفاده شده است. بر روی این استاتورها و روترها به میزان مشخصی آهن ربا قرار گرفته است. هر کدام از این آهن رباها دارای زایه ی مشخصی هستند که پس از انجام یک پروسه نسبتا پیچیده انرژی را که در مگنت است را آزاد ساخته و آن را به انرژی مکانیکی و دوران تبدیل می کند. در نهایت با استفاده از کوبلینگ آن را به ژنراتور مبدل ساخته و سپس به انرژی الکتریسته تبدیل می سازد.

می توانید این نوع از ژنراتورها را در همه جا مانند روستاهای صعب العبور استفاده کنید و با استفاده از آن ها نیروی برق تولید کنید. از دیگر کاربردهای این ژنراتورها استفاده از آن ها در نیروگاه های مختلف برق می باشد که باعث می شود بدون نیاز به سوخت و ایجاد آلودگی به انرژی برق دسترسی داشته باشید.

مزیت استفاده از ژنراتورهای بدون سوخت چیست؟

  • نداشتن هیچ گونه آلودگی زیست محیطی
  • داشتن حجم کم و حمل و نقل آسان
  • احداث نیروگاه برای تولید برق با توانهای متفاوت بدون استفاده از هرگونه سوخت
  • استفاده نکردن از هیچ گونه سوخت
  • نداشتن هزینه سوخت برای تولید برق

سوالات متداول

انواع ژنراتورهای بدون موتور چیست؟

این نوع ژنراتورها که در صنایع مختلفی کاربرد دارند با عنوان ژنراتور تک فاز و سه فاز شناخته می شوند.

ژنراتور بدون سوخت چیست؟

نوعی از ژنراتور است که از ساختار پیچیده ای برخوردار است و بدون نیاز به سوخت انرژی الکتریکی را از طریق مگنت هایی تولید می کنند.

قیمت ژنراتور بدون موتور به چه واملی بستگی دارد؟

برند، اندازه و نوع عملکرد این محصولات بر روی قیمت گذاری تاثیر بسیار زیادی دارند.