چگونگی تعمیرات دیزل ژنراتور

چگونگی تعمیرات دیزل ژنراتور

Comments off

دیزل ژنراتور ترکیبی از یک موتور دیزل با یک ژنراتور الکتریکی  است که برای تولید انرژی الکتریکی است  بکار می‌ رود. در واقع، این دستگاه  بیشتر به عنوان جایگزین منبع برق در هنگام قطعی برق در منازل، کارخانه ها و سایر سازمان‌ هایی مانند بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.

به عبارت ساده تر، دیزل ژنراتور یک منبع جایگزین و قابل اعتماد برای تولید ولتاژ برق در خانه‌ها، کسب و کاز‌ها و کارخانه‌ها می باشد. در این مقاله قصد داریم تا نکات ضروری درباره تعمیرات دیزل ژنراتور را در اختیار شما قرار دهیم. اما بهتر است مختصری درباره اجزاء تشکیل دهنده و نحوه کار این موتور بدانید.

قطعات تشکیل دهنده‌ی دیزل ژنراتور

  1. موتور: انرژی مکانیکی را تولید می‌کند
  2. آلترناتور:انرژی مکانیکی را به نیروی الکتریسیته تبدیل می ‌کند.
  3. سیستم سوخت: سوخت مصرفی که همان گازوئیل است در آن ریخته می ‌شود
  4. رگولاتور ولتاژ: نوسانات برق را گرفته و ولتاژ را تنظیم می‌ کند
  5. سیستم های خنک کننده و خروجی:گرمای حاصل از دیزل زنراتور را به بیرون دستگاه منتقل می‌کند
  6. سیستم روغن کاری: باعث بالا رفتن طول عمر قطعات متحرک می‌ شود
  7. شارژ باطری: باطری موتور را شارژ می کند
  8. صفحه کنترل: مرکز فرمان دستگاه است. خلاصه وضعیت دستگاه شامل میزان کارکرد، بروز مشکل در عملکرد بخش‌ های مختلف را بر عهده دارد.
  9. قالب مونتاژ اصلی

نحوه کار دیزل ژنراتور

یک موتور دیزل نیروی مکانیکی که توسط یک موتور احتراق داخلی (موتور IC) تولید می‌ شود را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در ابتدا هوا به ژنراتور منتقل و فشرده می‌ شود. سپس سوخت دیزل تزریق شده وبا استفاده از موتور IC دیزل را سوخته می‌ شود. به این ترتیب، احتراق شروع می شود و ژنراتور را راه اندازی می کند. ژنراتور شروع به تولید انرژی الکتریکی می‌ کند.

نکات ضروری تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور

نکات ضروری تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور

بهترین روش تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور پیروی از برنامه تعمیر و نگهداری ارائه شده توسط سازنده ژنراتور برای اطمینان از حداکثر زمان سرویس برای دیزل ژنراتور و کارکرد مناسب در هنگام استفاده از آن برای تامین برق است.

برخی از نکات تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور به شرح زیر است:

  • بازرسی کلی و منظم دیزل ژنراتور
    سیستم اگزوز، سوخت، سیستم الکتریکی و موتور می ‌بایست در حین کار به دقت مورد بازبینی و نظارت قرار بگیرند. به‌صورت استاندارد، روغن موتور دیزل باید هر 500 ساعت کار تعویض شود.البته برخی از موتورهای دیزل ممکن است که نیاز به سرویس‌ های کوتاه مدت داشته باشند.
    به ‌طور کلی، بازرسی عمومی دیزل ژنراتور شامل بررسی سطح خنک کننده ، سطح روغن ، سیستم سوخت و … می‌ باشد. لوله‌ ها و شیلنگ‌ های کولر هوا باید به طور مرتب برای نشت ، سوراخ ، ترک ، خاک و آوار که ممکن است مانع از باله‌ ها شده و یا اتصالات را شل کند، مورد بازرسی قرار گیرند.
  • بررسی روغن دیزل ژنراتور
    در زمان روشن بودن دستگاه، روغن موتور باید در فواصل زمانی منظم و با استفاده از یک فشار سنج مورد بررسی قرار گیرد. سطح روغن باید تا حد امکان نزدیک علامت روی قطعه باشد. چنانچه قصد افزودن روغن داشته باشید، باید از همان برند روغن قبلی استفاده کنید. بهتر است هر 500 ساعت یکبار نسبت به تعویض روغن و فیلتر اقدام نمایید. در مورد نحوه تخلیه روغن و تعویض فیلتر آن با سازنده موتور مشورت کنید.
  • بررسی سیستم خنک کننده موتور
    سیستم خنک کننده دستگاه را در زمان خاموش بودن موتور چک کنید. ابتدا درپوش رادیاتور را بعد از خنک شدن موتور بردارید. در صورت نیاز می‌ توانید از مایع خنک کننده برای خنک کردن رادیاتور استفاده کنید. قسمت بیرونی رادیاتور را برای جلوگیری از انسداد بازرسی کنید و تمام مواد خاک یا مواد خارجی را با یک برس نرم یا پارچه با احتیاط بردارید تا از آسیب رسیدن به باله جلوگیری کنید. استفاده از هوای فشرده با فشار کم یا جریان آب در جهت مخالف جریان هوای معمولی بهترین روش برای تمیز کردن این قسمت است.
  • بازرسی منظم سیستم سوخت
    تعویض به‌موقع سوخت ذخیره شده یکی از بهترین روش‌ های نگهداری موتور دیزل ژنراتور است. فیلتر‌های سوخت باید به دلیل بخار آبی که در مخزن سوخت جمع می‌  شود و در آن متراکم می ‌شوند، در فواصل زمانی مشخص تخلیه شوند.
    در صورت عدم استفاده از دستگاه و تعویض سوخت در فاصله زمانی سه تا شش ماه، نیاز به آزمایش منظم و صیقل سوخت می باشد. زیرا دیزل ژنراتورها بعد از یکسال در معرض آلودگی و خوردگی قرار می‌ گیرند.
    برخی از مشکلات مربوط به دیزل ژنراتور و تعمیر آن

برخی از مشکلات مربوط به دیزل ژنراتور و تعمیر آن

  • موتور دیزل روشن نمی شود یا به سختی روشن می شود
    زمانی که موتور دیزل روشن نمی ‌شود، بهتر است موارد زیر مورد بررسی قرار بگیرند:
    1- اتصالات سیستم سوخت رسانی بررسی شود. اگر مسدود هستند، رفع گرفتگی شوند.
    2- میزان سطح سوخت در مخزن چک شود.
    3- فیلتر سوخت چک شود.
    4- پمپ اولیه سوخت چک شود. در صورت خرابی المنت ان را تعویض نمایید. سوپاپ‌ های پمپ یا فنر آن را نیز کنترل کنید.
    5- مدار و لوله‌های فشار ضعیف باید بررسی شوند و در صورت نیاز هواگیری شوند.
    لازم به ‌ذکر است، در برخی مواقع، مشکل می تواند مربوط به پایین بودن ولتاژ باطری، بی‌کیفیت بودن سوخت‌ خرابی رینگ و بیستون و پایین بودن فشار کمپرس باشد.
  • دیزل ژنراتور روشن می شود ولی دور آن پایین است یا نوسان دارد
    خرابی سنسور پیکاپ یا گاورنر، بهم خوردن تنظیمات ECU و یا گیر کردن شانه گاز پمپ فارسونگار ممکن است باعث بروز چنین مشکلی شوند. برای رفع این ایراد و تعمیرات دیزل ژنراتور باید به نیروی کار متخصص تعمیر دیزل ژنراتور رجوع کرد.
  • موتور ژنراتور زیاد گرم می کند
    دلایلی که ممکن است باعث داغ شدن موتور شود به شرح زیر است:
    1- سطح مایع سیستم خنک کننده  پایین آمده است.
    2- ترموستات را چک کنید. در صورت معیوب بودن آن را تعویض کنید.
    3- تسمه متصل به پمپ آپ را بررسی کنید. در صورت فرسوده بودن آن را تعویض نمایید.
    4- مقدار سوخت تزریق شده در سیلندر ها را چک کنید و در صورت نیاز آن را تنظیم مجدد کنید.
    5- ممکن است رادیاتور گرفتگی داشته باشد. در این صورت گرفتگی را رفع نمایید.
  • موتور ژنراتور می کوبد
    برای رفع این ایراد باید موارد زیر بررسی شوند:
    1- میل‌ های تاپینگ چک شوند.
    2- یاتاقان‌ های اصلی از نظر میزان لقی بررسی شوند.
    3- کف پیستون‌ها چک شوند.
    4-  رینگ‌ ها بازدید شوند و در صورت خرابی تعویض گردند.