محاسبه توان مصرفی جهت انتخاب دیزل ژنراتور

محاسبه توان مصرفی جهت انتخاب دیزل ژنراتور

0 Comments

دیزل خاور نو

محاسبه توان مصرفی جهت انتخاب ژنراتور متناسب با مصرف :

از آنجاییکه اغلب مطالعه کنندگان سایت ما مصرف کنندگان عزیز می باشند لذا مباحث را جهت فهم راحت تر به صورت عامیانه بیان کرده و سعی بر آن داریم تا کمتر از اصطلاحات علمی استفاده کنیم. لیکن از دوستانی که تمایل به آشنا شدن با دلایل علمی مطالب ذیل دارند خواهشمندیم با کارشناسان شرکت تماس حاصل نمایند.
مهمترین هدف از محاسبه توان مصرفی دیزل ژنراتور، رسیدن به عدد درست برای انتخاب ژنراتور است. اگر ژنراتور را کوچکتر از توان مورد نیاز خریداری کنیم عملاً نیازمان بر آورده نشده و نمی توانیم توان همان دستگاه را زیاد کنیم. اگر ژنراتور بزرگ تر تهیه نمایید، هزینه اضافه کرده اید و باید هزینه سوخت و اصطهلاک بیشتری را بپردازید.

مهم نیست که کنتور برق شهر شما چند آمپر است یا چه امتیازی از اداره برق گرفته اید زیرا برق شهر پشتوانه شبکه دارد. به عنوان مثال ممکن است شما از یک کنتور ۱۰۰ آمپر به اندازه ۱۵۰ آمپر در لحظه توان مصرف کنید یا از یک کنتور ۱۰۰ آمپر ، ۲۰ آمپر هم مصرف نکنید.

ابتدا نام مصرف کننده ها را لیست کنید. سپس آنها را به دو دسته ی سه فاز و تکفاز تقسیم بندی کنید. روی پلاک یا برچسب هر مصرف کننده ای مشخصات فنی بر حسب: اسب بخار (hp) یا کیلووات (kW) یا کاوآ (kVA) یا آمپر (A) قید شده است. با استفاده از روابط ذیل تمام آنها را به آمپر تبدیل کنید:

اسب بخار ضربدر ۰/۷۳۶ = کیلووات
کاوآ ضربدر ۰/۸ = کیلووات
کیلووات سه فاز ضربدر ۱/۸ = آمپر سه فاز
کیلووات تکفاز ضربدر ۴/۴ = آمپر تکفاز

از آنجاییکه ژنراتور، برق را در لحظه تولید می کند و پشتوانه ای مانند شبکه برق شهری ندارد، لذا در محاسبه توان ژنراتور باید کلیه مصرف های لحظه استارت (استارت اولیه) را در نظر بگیریم. بدین ترتیب به مصرف کننده هایی مثل روشنایی ها که در لحظه ابتدایی روشن شدن، توان بیشتری مصرف نمی کنند ضریب یک داده و به مصرف کننده هایی که موتور الکتریکی دارند مانند جرثقیل تاور، پمپ ها، آسانسور و… که در لحظه ابتدایی روشن شدن توان لحظه ای بیشتری مصرف می کنند طبق تقسیم بندی ذیل ضریب دهید:

موتورهای الکتریکی با حالت راه اندازی مستقیم = ضریب ۲/۵
موتورهای الکتریکی با حالت راه اندازی دو ضرب (ستاره مثلث) = ضریب۱/۷
موتورهای الکتریکی با حالت راه اندازی از طریق اینورتر (سافت درایو) = ضریب ۱

حال اعداد بدست آمده در هر دو حالت سه فاز و تکفاز را به صورت مجزا در گروه خودشان با یکدیگر جمع می کنیم. عدد بدست آمده در حالت تکفاز را تقسیم بر سه نموده و با عدد بدست آمده در حالت سه فاز جمع می کنیم. عدد نهایی همان میزان توان مصرفی مورد نیاز ما بر حسب آمپر سه فاز است. حال با روابط ذیل این عدد را به کیلووات یا کاوآ تبدیل می کنیم :

آمپر سه فاز تقسیم بر ۱/۸ = کیلووات سه فاز
آمپر سه فاز تقسیم بر ۱/۴۴ = کاوآ

بدین ترتیب توان مورد نیازمان مشخص شد ولی تا اینجا فقط ۵۰ درصد محاسبات را انجام داده ایم. ۵۰ درصد مابقی مربوط به انتخاب دیزلی است که بتواند توان مصرفی را تامین کند .

توان تعریف شده در کاتالوگ دیزل ژنراتور ها در ارتفاع سطح دریا، تهویه مناسب، دمای ۲۵ درجه سانتی گراد و سایر شرایط استاندارد محیط کارکرد و سوخت مصرفی می باشد. لیکن با توحه به محل استقرار دستگاه افت هایی در رسیدن به اعداد قید شده در کاتالوگ سازنده داریم.

از طرفی در کاتالوگ شرکت سازنده برای هر دیزل ژنراتوری یک توان اضطراری و یک توان دائم تعریف شده است. توان اضطراری یا Standby Power در واقع همان توانی است که دستگاه تا یک ساعت می تواند در اختیار مصرف کننده قرار دهد و پس از ساعت اول دچار افت حدود ۱۰ درصدی شده و از آن به بعد توان دائم Prime Power را می تواند در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

پس از بررسی کلیه مطالب فوق باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که اگر قرار است دیزل ژنراتور دائم کار کند، بهتر است با بیش از ۸۰ درصد توان کار نکند ولی در مصرف اضطراری از کل توان دستگاه نیز می توان استفاده کرد.

لازم به ذکر است همانطور که استفاده طولانی مدت در محدوده توانی بیشتر از توان مجاز تعریف شده از دستگاه برای آن مضر است، استفاده طولانی مدت از دستگاه در محدوده توانی کمتر از ۳۰ درصد توان کل دستگاه نیز آسیب های جدی را به آن وارد می کند (البته موارد اخیر در کوتاه مدت قابل چشم پوشی است).

امید است توانسته باشیم اطلاعات مناسبی را در اختیار مطالعه کنندگان محترم قرار داده و شما توانسته باشید توان مصرفی مجموعه خود را محاسبه نمایید. البته کارشناسان شرکت توان محاسبه شده از طریق شما را مجدداً بررسی خواهند نمود.