باتری دیزل ژنراتور

باتری دیزل ژنراتور

Comments off

پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که در بخش‌ های مختلف صنعت شاهد ظهور تجهیزات جدیدی باشیم که کمک می‌ کنند تا بتوانیم نیازهایمان را بهتر برطرف کنیم. در این زمینه ژنراتورهای دیزلی که آنها را با نام دیزل ژنراتور در بازار نیز می‌ شناسند، تجهیزاتی هستند که وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی را دارند. سوخت مورد نیاز برای این تجهیزات موضوع می‌ باشد و از آنها به خصوص در شرایط خاصی که به هر دلیلی برق اصلی ساختمان یا مکان مورد نظر ما قطع می‌شود، استفاده می‌ کنند. یکی از تجهیزاتی که در کنار دیزل ژنراتور‌ها کاربرد دارد باتری دیزل ژنراتور می‌ باشد که در ادامه این مطلب از سایت دیزل ژنراتور خاور نو بیشتر در خصوص آنها صحبت می‌ کنیم و نکات مهمی که در مورد باتری دیزل ژنراتور باید بدانید را با شما در میان می‌ گذاریم.

آشنایی با دیزل ژنراتور

قبل از اینکه مستقیماً سراغ باتری دیزل ژنراتور و نکات مربوط به آن برویم بهتر است ابتدا با این دستگاه‌ های تولید کننده جریان الکتریکی بیشتر آشنا شوید. این دستگاه‌ ها دارای یک موتور دیزلی هستند که اصطلاحاً با یک ژنراتور الکتریکی کوپل شده است. به شکل ساده‌تر می‌ توان گفت که خروجی موتور دیزلی به ورودی تولیدکننده انرژی الکتریکی متصل است. بیشترین استفاده این محصولات در زمینه تامین برق اضطراری در زمان رسیدگی برق می‌ باشد و می‌ بینیم در مکان‌ های مختلفی مانند کشتی‌ ها، قطارها، پروژه‌ های ساختمانی مختلف، بیمارستان‌ ها، کارخانجات، بخش‌ های صنعتی، ورزشگاه‌ ها، فروشگاه‌ها و برج‌ها از این تجهیزات استفاده می‌ کنند.

به طور کلی می‌توان دیزل ژنراتور‌ها را از نظر قدرت و ابعاد به سه دسته کوچک، بزرگ و متوسط تقسیم بندی کرد که از نظر توان دارای قدرتی بین ۱ تا ۲۵۰۰ کیلو ولت آمپر هستند. بسته به نیاز خود می‌توانید سراغ عوامل فروش دیزل ژنراتور بروید و یکی از انواع محصولاتی که بیشترین سازگاری را با نیاز شما دارد،انتخاب کنید. البته باید این مورد مهم را مد نظر قرار دهید که برای بهبود عملکرد دیزل ژنراتور به تجهیزات جانبی مختلفی نیاز است که یکی از مهمترین این تجهیزات باتری دیزل ژنراتور می‌ باشد.

وظیفه باتری دیزل ژنراتور

قبلا گفتیم که از دیزل ژنراتورها برای تامین برق اضطراری مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. استفاده از باتری‌ها کمک می‌کند تا بتوانیم برق مورد نیاز برای بخش‌های مختلف حساس در یک ساختمان مانند سیستم‌های کامپیوتری، دستگاه‌های مربوط به امور پزشکی و… را به صورت دائمی پشتیبانی کنیم و از قطعی برق آنها جلوگیری نماییم. روند کاری بازی به این صورت است که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و وارد مدار می‌کنند. البته باید در نظر داشت که وظیفه باتری دیزل ژنراتور فراتر از این نیز می‌رود که در ادامه مهمترین آنها را با هم مورد بررسی قرار می‌ دهیم:

  • تامین نیروی الکتریکی مورد نیاز در سیستم‌ های رله تابلو و کنترلر‌های مختلف
  • تامین جریان مستقیم که برای موتورهای کوچک متصل به دیزل ژنراتور استفاده می‌ شود. از آنجایی که بسیاری از این موتورها با برق مستقیم ۲۴ ولتی فعالیت می‌کنند وجود باتری در کنار مدار دیزل ژنراتور ضروری است.
  • وظیفه تامین انرژی کنترلر‌های مختلف دیجیتال که بر روی دیزل ژنراتور‌های مدرن نصب می‌شوند بر عهده باتری است.
  • تامین نیروی اولیه یا اصطلاحاً استارت دیزل ژنراتور

انواع مختلف باتری دیزل ژنراتور

معمولا باتری‌ های استفاده شده در دیزل ژنراتور از نوع سربی اسیدی می‌ باشند که به دو نوع سُلید یا خشک و غیر سُلید یا اسیدی تقسیم می‌ شوند. در این میان باتری‌ های خشک نیاز به مراقبت کمتری دارند ولی باتری‌ های اسیدی باید به صورت مداوم مورد بررسی قرار بگیرند تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید. البته باید در نظر داشت پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا نوع سوم از باتری دیزل ژنراتور (که البته در موارد دیگر نیز کاربرد گسترده‌ ای دارند) پا به بازار بگذارد. این نمونه از باتری که با نام نیکل کادمیوم شناخته می‌ شود، در صنایع حساس مثل پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و قیمت آنها چند برابر باتری‌ های اسیدی است. البته باید در نظر داشته باشید که طول عمر این نمونه از باتری نیز بسیار بالاست.

این روزها در شرایط خاص باتری دیزل ژنراتور را به همراه تجهیزات مختلف الکترونیکی مانند رکتیفایر و اینورتر مورد استفاده قرار می‌ دهند تا به نتیجه نهایی مورد نظر دست پیدا کنند. یکی از تجهیزات پر کاربرد در این عرصه منابع تغذیه بدون وقفه یا UPS‌ ها می‌ باشند.

وظیفه باتری دیزل ژنراتور

بخش‌ های مختلف باتری دیزل ژنراتور

باتری‌ های استفاده شده برای دیزل ژنراتور دارای قسمت‌ های مختلفی هستند که هر کدام از این بخش‌ ها عملکرد خاصی را در روند کاری این محصولات خواهد داشت. در ادامه این موارد را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

  • محلول الکترولیتی مورد استفاده در باتری
    این محلول که در باتری‌ های اسیدی مورد استفاده قرار می‌ گیرد، ترکیبی از اسید سولفوریک رقیق و آب مقطر می‌ باشد.
  • درپوش باتری: این در فروش‌ ها از جنس کائوچو یا پلاستیک ساخته می‌ شود و روی آنها سوراخ‌ هایی دیده می‌ شود که برای خارج شدن گازهای تولید شده درون باتری تعبیه شده‌ اند.
  • صفحات داخلی: صفحات داخلی باتری‌ ها معمولا به صورت رسانه و عایق هستند که از جنس سرب و دی اکسید سرب هستند.
  • روکش باتری: باتری دیزل ژنراتور دارای روکش یا بدنه‌ ای از جنس پلی پروپیلن، کائوچو یا پلاستیک است.

مشخصات باتری دیزل ژنراتور

در زمان خرید و فروش دیزل ژنراتور توجه به باتری گزینه بسیار مهمی است و باید حتماً آشنایی نسبی با پارامترهای مختلف در خصوص باتری‌ ها داشته باشیم. در ادامه اصلی‌ ترینِ این پارامترها را با هم مورد بررسی قرار می‌ دهیم:

  • تعداد صفحات یا پلیت: حاصل جمع تعداد صفحات منفی و مثبت استفاده شده در باتری، پلیت می‌گ ویند و آن را با علامت PL نمایش می‌دهند.
  • ظرفیت باتری: ظرفیت باتری را بر حسب آمپر ساعت میسنجر و آن را با علامت Ah روی بازی نمایش می‌دهند.
  • ولتاژ باتری: هرخانه درون باتری ژنراتور توانایی تولید ۲ ولت برق را دارد. به این ترتیب مثلاً باتری‌هایی که دارای ۶ خانه می‌باشند، ۱۲ ولت هستند.

البته باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که عوامل تاثیرگذار دیگری در زمینه انتخاب سایزینگ باتری دیزل ژنراتور تاثیر دارند که در ادامه نگاه مختصر به آنها خواهیم انداخت:

  • میزان انرژی مورد نیاز دیزل ژنراتور برای راه اندازی که از باتری دریافت میشود.
  • نوع باتری که به کاربرد و انتظارات شما بستگی دارد و می‌توان از انواع نیکل کادمیوم، خشک یا اسیدی باشد.
  • مدت زمان و طول هر استارت
  • تعداد دفعات استارت دیزل ژنراتور
  • دمای محیط در زمان راه اندازی دیزل ژنراتور
  • جنس روغن استفاده شده در موتور دیزل

نکات کلیدی برای نگهداری باتری دیزل ژنراتور

نگهداری درست از باتری دیزل ژنراتور کمک می‌ کند تا بتوانیم به درستی از این تجهیزات استفاده کنیم و در شرایط اضطراری با آنها به مشکل بر نخوریم. از سوی دیگر عدم رعایت مربوط به نگهداری باعث می‌شود تا عمر این باتری‌ ها کاهش پیدا کند و همین در طولانی مدت می‌ تواند به عنوان ضرر مالی تلقی شود. بسته به نوع باتری مورد استفاده برای دیزل ژنراتور روند نگهداری آن نیز متفاوت است، اما به طور کلی می‌ توان نکات زیر را به عنوان موارد مهمی در این زمینه مد نظر قرار داد.

  • برای دیزل ژنراتور‌های اضطراری حتما سراغ باتری شارژر اتوماتیک بروید تا همواره مطمئن باشید که باتری شما کاملاً شارژ نگه داشته می‌ شود.
  • روند شارژ شدن کامل و خالی شدن دوره‌ ای باتری‌ ها را رعایت کنید.
  • برای جلوگیری از سولفات شدن بخش‌ های مانند کابل‌ های سر باتری و قطب‌های مثبت و منفی این بخش‌ها را گریس کاری کرده و با برس‌های مخصوص تمیز کنید.
  • کار کشیدن بیش از توان باتری باعث خرابی آن می‌ شود. این مورد به خصوص در شرایطی که دیزل ژنراتور خراب است و استارت‌ های طولانی زده می‌شود، مشکلات مختلفی را به وجود می‌آورد.
  • به صورت دوره‌ ای و منظم محلول الکترولیت استفاده شده در باتری را بررسی کنید و در در صورتی که مایعات بخش‌ های مختلف کم شده بود، فقط از آب مقطر برای پر کردن آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که اضافه کردن آب اسید یا آب غیر مقطر می‌تواند باعث خرابی زودتر از موعد باتری شود.
  • باتری را در نزدیکی اشتعال به هیچ عنوان قرار ندهید چرا که گاز‌های خروجی از باتری‌ ها اشتغال پذیرند و ممکن است این کار حوادث ناگواری را پیش‌رو داشته باشد.
  • در فصول سرد سال بهتر است دمای اتاق دیزل ژنراتور و بخشی که باتری در آن قرار دارد را در حدود ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتیگراد نگه دارید تا روند کار این سیستم ساده‌تر گردد.
  • بررسی‌ ها و تست‌ های مورد نیاز دوره‌ ای را طبق توصیه کارخانه تولید کننده باتری انجام دهید.

در صورتیکه نکات مختلف مربوط به نگهداری باطری دیزل ژنراتور را به خوبی رعایت کنید، شاید این خواهد بود که بازی‌ ها با توجه به برند سازنده و نوع آنها، تقریباً بین ۳ تا ۵ سال عمر مفید خواهند داشت.

چرا دیزل ژنراتور به باتری نیاز دارد؟

نکته اصلی که باید درباره دیزل ژنراتور به آن اشاره کنیم، عملکرد و ساختار آن است که شبیه موتور یک خودرو دیزلی مانند یک کامیون حمل‌ونقل خاک است. با این تفاوت که، در خودروهای دیزلی، گازوئیل سوزانده می‌شود تا انرژی مورد نیاز و پیشران حرکتی خودرو تأمین گردد.

در مقابل، انرژی تولیدشده از جانب موتور دیزل ژنراتور از طریق مولد برق آن به جریان الکتریکی تبدیل می‌شود. بنابراین، وظیفه باتری دیزل ژنراتور راه‌اندازی اولیه موتور دیزل ژنراتور و تقسیم اولیه الکتریسیته در اجزای موتور است.

علاوه‌براین، سیستم کنترلی و هوشمند دیزل ژنراتور به برق نیاز دارد، برقی که باید از جانب یک منبع پایدار و کنترل‌شده تأمین شود. بنابراین، نمی‌توان از انرژی تولیدشده توسط خود دیزل ژنراتور برای کنترل آن بهره گرفت و باتری دیزل ژنراتور یک جزء ضروری در فرایند عملکردی موتور است.

اندازه باتری‌های دیزل ژنراتور

بسته به استفاده مدنظر شما و قدرت مولد برق، نوع دستگاه دیزل ژنراتور و باتری تغذیه کننده آن متفاوت خواهد بود. به‌ویژه، اندازه باتری به موراد زیر بستگی دارد:

  • باتری‌های 4 و 8 بعدی مختص فعالیت‌های با جریان برق موردنیاز شدیدتر هستند و برای ژنراتورهای با قدرت450 کیلووات و بالاتر استفاده می‌شوند.
  • انواع دیزل ژنراتورهای مختلف از چیدمان متفاوتی در موتور خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین، ممکن است یک باتری دیزل ژنراتور که در یک موتور جاسازی می‌شود، در موتور دیگری با همان قدرت فیت نگردد.

انواع باتری‌های دیزل ژنراتور

در رده‌بندی انواع باتری دیزل ژنراتور ساختار درونی باتری ژنراتور، فلزات مورد استفاده در باتری، فناوری تولید برق از طریق واکنش شیمیایی و …، دخیل هستند.

باتری‌های خشک و مزایا و معایب آن‌ها

باتری‌های خشک یک تحول در صنعت باتری سازی بودند که عرصه را از باتری‌های اسیدی ربودند و برای سال‌هاست که جزء محبوب‌ترین انواع باتری هستند. این باتری‌ها، به طور معمول، از اکسید‌های نیکل و کادمیم به عنوان الکترود مورد استفاده خو بهره می‌گیرند.

مزایای باتری‌های خشک دیزل ژنراتور

  • این باتری‌ها قابلیت شارژ چندباره دارند
  • در طول سال‌ها شارژ و تخلیه‌شدن، عملکرد و کیفیت خود را حفظ می‌کنند
  • برخلاف انواع قدیمی‌تر، در هنگام تخلیه این باتری‌ها، تمام قسمت‌های قدیمی باتری تخلیه می‌شوند تا فضا برای ورود مواد جدید باز شود
  • طول عمر این باتری‌ها نسبتا بالاست و همین امر باعث بهبود عملکرد دیزل ژنراتور نیز می‌شود، زیرا کاهش قدرت باتری باعث فشار به موتور دیزل ژنراتور می‌گردد
  • در مقابل باتری‌های اسیدی و سربی، این نوع باتری‌های دیزل ژنراتور بسیار سبک‌تر هستند و همین امر باعث حمل آسانتر آنها خواهد شد
  • یکی از مشکلاتی که در باتری‌های خشک بر آن غلبه شده است، کاهش میزان دشارژ توسط خود باتری است

معایب باتری خشک دیزل ژنراتور

  • ضریب حرارتی منفی، بزرگ‌ترین عیب این نوع از باتری دیزل ژنراتور است، بخصوص در فرایندهای قدیمی‌تر شارژ باتری، باتری‌های خشک با دشواری بیشتری پر می‌شوند
  • قیمت نیکل و کادمیم مورد استفاده در باتری خشک دیزل ژنراتور باعث افزایش قیمت کل باتری نیز می‌شود
  • احتمال از کار افتادن ناگهانی این نوع باتری‌ها وجود دارد

باتری‌ دیزل ژنراتور اسیدی

این نوع از باتری دیزل ژنراتور از قدیمی‌ترین فناوری‌ها در تولید باتری بهره می‌برند و به باتری‌های اسید سرب نیز مشهورند. در مقابل سادگی فرایند آن‌ها، قدرت بالایی از آن‌ها نشأت می‌گیرد. همچنین، این نوع باتری دیزل ژنراتور قیمت‌های بسیار پایین‌تری نسبت به انواع خشک دارند.

این نوع باتری همچنین، آلودگی کمتری نسبت به باتری خشک دیزل ژنراتور تولید می‌کنند. بخصوص، مقایسه دو باتری اسیدی و خشک خراب، نشان می‌دهد که میزان تخریب فیزیکیِ انواع خشک بسیار بالاتر از انواع اسیدی است.

باید توجه داشته باشید که طول عمر باتری خشک دیزل ژنراتور به مراتب بیشتر از انواع اسیدی است. همچنین، انرژی تولیدشده در باتری‌های خشک بیشتر از انواع اسیدی است و موتور دیزل ژنراتور با کیفیت بهتری برق‌رسانی خواهد شد.

باتری اسیدی بخرم یا باتری خشک؟

بسته به اینکه به چه مقدار نیروی الکتریکی در موتور دیزل ژنراتور نیاز دارید، انواع اسیدی و خشک قابل استفاده هستند. نوع اسیدی ارزان‌تر است اما قدرت کمتری دارد، در مقابل، باتری خشک دیزل ژنراتور گران‌قیمت‌تر و البته پر قدرت‌تر است. همچنین، طول عمر باتری‌های خشک بسیار بیشتر است و باید در هنگام خرید باتری مدنظر شما قرار گیرد.

آیا باید باتری‌ دیزل ژنراتور را مرتب چک کنم؟

باتری‌ها ازجمله اجزائی از موتور هستند که به کمترین میزان بازدید توسط کاربر نیاز دارند. با وجود این، اگر در حین بررسی موتور دیزل ژنراتور با مشکل برق‌رسانی، اتصالی کردن سیستم سیم‌کشی و …، مواجه شدید، حتما با یک متخصص باتری دیزل ژنراتور درباره آن مشورت کنید.

رنگ‌های روی باتری به چه معنی می‌باشند؟

در اکثر باتری‌ها، یک محفظه شیشه‌ای، یا پلاستیک شفاف، کوچک وجود دارد که در شرایط مختلف رنگ‌های متفاوتی را به خود می‌گیرد. این قسمت از باتری دیزل ژنراتور مسئول اطلاع‌رسانی درباره سلامت باتری است. به‌ویژه، رنگ سبز به معنی عملکرد مطلوب باتری، سیاه یعنی باتری ضعیف است و ممکن است در شرایط حداکثری سرویس‌دهی نباشد و سفید به معنی حال بد باتری و نیاز فوری آن به شارژ کردن خواهد بود.

 

سخن نهایی

امروزه افراد و شرکت‌ های زیادی در زمینه فروش دیزل ژنراتور، تعمیر دیزل ژنراتور، تعویض باتری دیزل ژنراتور و… فعالیت دارند. قبل از انجام هر اقدامی در این زمینه باید ابتدا تحقیقات لازم در خصوص افراد و شرکت‌های مختلف ارائه دهنده این خدمات را انجام دهید. از سوی دیگر این نکته بسیار فراموش نکنید که در بعضی از شرایط ممکن است مشتریان ترجیح دهند تا به جای خرید سیستم دیزل ژنراتور و باتری آن ها، سراغ اجاره دیزل ژنراتور بروند. شرکت دیزل ژنراتور خاور نو در زمینه فروش دیزل ژنراتور و اجاره‌ای محصولات فعالیت دارد و در سال‌های اخیر توانسته رضایت درصد زیادی از مشتریان خود را جلب کند. همین تجربه بالا باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی از اطلاعات و تخصص مشاوران ما استفاده کنید. فقط کافیست که با ما تماس بگیرید.