انواع مولدهای دیزل ژنراتور

انواع مولدهای دیزل ژنراتور

2 Comments

انواع مولدها

بر حسب کاربرد، کارخانجات سازنده مولدها (دیزل ژنراتورها) چهار نوع را پیشنهاد می دهند: اضطراری (Standby)، پایه (Prime) ، دائم (Continuous) و چند منظوره

مولد اضطراری (Standby)

در حالت قطع برق شهری به صورت خودکار اقدام به تامین برق مشترکین می کند. یک مدل از ژنراتور بصورت استندبای ممکن است لازم باشد تا فقط چند ساعت در ماه عمل کند اما مدل‌های دیگری از ژنراتورهای پرایم (Prime) هستند که باید بصورت پیوسته عمل کنند. زمانی که یک دیزل ژنراتور جایگزین راه می‌افتد، ممکن است با شرایطی بخصوص عمل کند مانند 10٪ بار اضافه (over load).

موارد کاربرد: تامین برق اضطراری بیمارستان ها، کارخانجات ، ادارات و … بدون اتصال به شبکه

مولد پایه (Prime)

معمولا در اماکنی که موقتا به برق نیاز دارند به کار می آیند. مانند اردوگاه ها، نمایشگاه ها، اکتشاف معادن و کمپ ها. نباید در کاربردهای ساخت نیروگاه استفاده شود. خروجی با بارهای مختلف در زمان های نامحدود قابل تامین می باشد. این ژنراتورها عموماً قادر به تامین پیک تقاضای 100٪ ظرفیت اولیه ekW با 10٪ ظرفیت بار اضافی برای استفاده در موقعیت‌های ضروری برای ماکزیمم یک ساعت در 12 ساعت می باشند. 10٪ ظرفیت اضافه بار برای زمان محدودی در دسترس است. ( توان اولیه مطابق با ISO8528 و توان اضافی مطابق با ISO3046 AS2789, DIN6271, and BS5514) این دسته بندی (rating) برای تمامی مدل‌های ژنراتور قابل استفاده نیست.

کاربردهای عمومی: جایی که ژنراتور تنها مرجع توان باشد برای ارتباط راه دور با معادن، سایت‌های ساختمانی، زمین برگزاری نمایشگاه و فستیوال و غیره است.

مولد دائم (Continuous)

برای امور نیروگاهی یا برق سراسری هستند. قابل استفاده در فراهم کردن توان پیوسته برای یک بار ثابت تا ظرفیت نامی خروجی برای زمانهای نامحدود است. هیچ قابلیت جانشین شدن اضافه باری برای این رتبه در دسترس نیست. برای انتخاب صحیح rating با توزیع کننده‌های مجاز مشورت فرمایید. ( مطابق با ISO8528, ISO3046, AS2789, DIN6271, and BS5514 )

این رتبه بندی برای تمامی مدل های ژنراتورها قابل استفاده نمی باشد.

کاربردهای عمومی: برای ژنراتورهایی که بار یکسان پیوسته را تامین می‌کنند و یا به صورت موازات با فیدر توان اصلی و دائم شبکه برای ماکزیمم سطح مجاز 8760 ساعت در سال. همچنین ممکن است برای پشتیبانی / پیک شبکه (حتی از طریق اعمال برای 200ساعت در سال) مورد استفاده قرار بگیرند.

همانطور که قبلا هم اشاره شده است، دیزل ژنراتور از 3 بخش اصلی زیر تشکیل شده :
– موتور دیزل (تولید انرژی مکانیکی دورانی )
– ژنراتور (تبدیل کننده انرژی مکانیکی به الکتریکی)
– تابلو کنترل (تنظیم ،قطع و وصل جریان الکتریکی و محافظت از دیزل ژنراتور)
هر کدام از قسمتهای اصلی توسط شرکتهای متنوع با برندهای مختلفی تولید می شوند. از این میان می توان در زمینه موتور دیزل به پرکینز انگلستان (Perkins)،کامینز آمریکا (Cummins) و ولوو پنتا (VOLVO PENTA) و در زمینه ژنراتور به استمفورد انگلستان (Stamford)، لوری سومر فرانسه (Leroy Somer) و مکالته ایتالیا (Meccalte) اشاره کرد.