چک لیست ایمنی دیزل ژنراتور باید شامل چه مواردی باشد؟

چک لیست ایمنی دیزل ژنراتور باید شامل چه مواردی باشد؟

Comments off

یکی از مهم ترین موارد در میزان بهره وری و عملکرد دیزل ژنراتور ، نصب صحیح و درست دیزل ژنراتور می باشد. همواره نصب و راه اندازی یک دیزل ژنراتور می بایست توسط یک فرد متخصص و با تجربه انجام گیرد تا از بروز هر گونه مشکل احتمالی جلوگیری شود. زیرا رعایت اقدامات ایمنی و کنترل اتصالات، نقش حیاتی در راه اندازی دیزل ژنراتور دارد.

فردی که از موتور دیزل ژنراتور استفاده می کند باید درمورد نحوه کار و ایمنی آن نیز اطلاعات داشته باشد. درواقع افراد، همراه با اجاره دیزل ژنراتور باید نکاتی را آموزش ببینند که به آن اپراتوری دستگاه می گویند. دیزل ژنراتور هایی که می بایست در ساعت های طولانی کار کند بررسی و کنترل تمامی اجزای دیزل ژنراتور بسیار ضروری و حیاتیست و در صورت سهل انگاری، خطراتی از قبیل: برق گرفتگی از ژنراتور، سوخته شدن ژنراتور، آتش سوزی دیزل ژنراتور را به همراه دارد. ما در این مقاله، به مهم ترین نکات و چندین دستور العمل در راه اندازی یک دیزل ژنراتور اشاره می نماییم.

ملاحظاتی که باید برای ایمنی دیزل ژنراتورها در نظر گرفته شود نه تنها شامل ایمنی خود شما می باشد بلکه شامل ایمنی خود ژنراتور و موتور ژنراتور نیز هست. لذا می بایست اقدامات احتیاطی مناسبی باید در هنگام استفاده از دیزل ژنراتور ها در نظرگرفته شود مانند:

  • از قرار دادن دیزل ژنراتور در محیط های مرطوب اجتناب شود.
  • استفاده از سیم و کابل هایی که دارای کارآمدی بالایی هستند.
  • از تحمیل بار اضافی به ژنراتور دیزلی خودداری شود.
  • استفاده از برد PLC جهت خاموش شدن اتوماتیک دیزل ژنراتور در مواقعی که ژنراتور باید بطور دائمی نصب شود فراموش نشود تا در افزایش فشار و جلوگیری از آسیب به موتور یا ژنراتور، آن را به صورت خود کار خاموش نماید.
  • حفظ دمای موتور ضروری است.

درجه حرارت بالا باعث خاموش شدن یا خراب شدن ژنراتور در هنگام افزایش بیش از حد حرارت می شود. فشار نامناسب روغن در موتور ژنراتور باعث کارکرد نامناسب دیزل ژنراتور می شود. برای جلوگیری از خاموش شدن های پیش بینی نشده، می توان کیت های خاموش کننده (برد PLC) را استفاده کرد. کیت های خاموش کننده، ژنراتور را درمقابل خرابی ها محافظت می کند و مکانیزم آن را کنترل می کنند. نگهداری منظم از موتورهای دیزل ژنراتور ضروری می باشد مخصوصا برنامه تعویض روغن آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

زمان سنج می تواند در جهت افزایش طول عمر ژنراتور بکار گرفته شود. زمان سنج، مدت زمان کار دستگاه را مشخص می کند. داشتن دانش مربوط به جنبه های الکتریکی یک ویژگی اضافه شده به نیازمندی های ایمنی در هر موتور می باشد. استفاده از یک همکار یا تکنسین حرفه ای در هنگام سرویس ژنراتور برای ایمنی شخصی نیز ضروری می باشد. ملاحظاتی هم برای جلوگیری از آتش سوزی در هنگامی که دمای ژنراتور بالا می رود باید در نظر گرفته شود. از ریخته شدن روغن بروی زمین باید برای اجتناب از خطر آتش در نظر گرفته شود.

محل نصب ژنراتور خود شامل موارد ذیل می باشد:

محل نصب دیزل ژنراتور داخل اتاق
پارامتر مکان دیزل ژنراتور اولین و مهمترین اقدام در نصب دیزل ژنراتور است که شامل موارد ذیل است.
1- فونداسیون کف اتاق:
فونداسیون که محل قرار گرفتن دیزل می باشد می بایست زیر سازی شده بوده و نصبت به تخلیه روغن یک جوی تخلیه روغن تابیه گردد
2- پنجره های ورود و خروج هوا:
یکی از مهمترین شرایطی که داخل اتاق دیزل ژنراتور می باست مد نظر داشت ایجاد دالان هواست یعنی هوا از قسمت عقب دیزل ژنراتور به طور مناسب وارد اتاق دیزل ژنراتور شود و از سمت جلو رادیاتور دستگاه خارج گردد در ضمن خروج هوا باید به شکلی باشد که هوای خروجی از رادیاتور وارد اتاق نشود چون باعث گرمی هوای اتاق دیزل ژنراتور می شود به همین سبب جهت جلوگیری از این امر می باست بواسطه کانال و برزنت، اطراف رادیاتور پوشیده شود که هوایی که توسط پروانه دستگاه از داخل اتاق مکش کرده را وارد رادیاتور شده و از کانالی که توسط برزنت به رادیاتور بسته شده است خارج گردد.
3- نصب و محل قرار دادن منبع اگزوز صدا خفه کن:
عموماً محل نصب منبع صدا خفه کن می بایست به واسط صیالات مناسب خارج از فضای اتاق باشد تا گرما و گازهابی خروجی از دستگاه وارد اتاق نگردد ولی در زمانی که امکان نصب منبع خارج از اتاق نیست می بایست توسط بست آهنی به سقف اتاق بسته سود به گونه ای که در زمان تعمیرات امکان جدا کردن منبع از صیالات و توربو را داشته باشد.
4- منبع سوخت بهراه لوله، اتصالات و پمپ گازوئیل:
منبع سوخت، یکی از مواردیست که در کار کرد صحیح دستگاه دخالت دارد. به همین امر می بایست در انتخاب منبع سوخت مناسب دقت نمود (قابل شستشو و تخلیه آب ته نشین شده باشد). در خروجی منبع صرفاً می بایست فیلتر های مناسب (فیلتر سپراتور) تعبیه گردد. در ضمن پیشنهاد می شود منبع هم سطح پمپ گازوئیل و یا پایین تر از سطح پمپ گازوئیل بوده تا فشار گازوئیل سوار بر سوزن ها نباشد.
5- محل نصب باطری:
عموماً محل قرار دادن باطری ها کنار دیزل ژنراتور می باشد. بهتر است باطری ها را بر روی شاسی دیزل ژنراتور سوار نگردد زیرا لرزش در زمان روشن بودن دیزل ژنراتور به شاسی منتقل می شود و باعث قطع شدن پلیط های داخل باطری گشته و از عمر مفید باطری ها می کاهد.
6- محل نصب تابلو برق:
7- کندن کانال یا نصب سینی کابل جهت سیم کشی و کابل کشی فرمان و قدرت از دیزل ژنراتور و برق شهر به تابلو برق دیزل ژنراتور و تابلو برق چنج اور به مصرف کننده
8- چاه ارت:
یکی از دیگر واجبات که حتما می بایست قبل از راه اندازی و کار با دستگاه مد نظر داشت، وصل کردن ژنراتور به خروجی چاه ارت می باشد. جهت حفاظت افراد و دستگاه ها، اضافه ولتاژهای تولید شده در بدنه که باعث صدمه زدن به دستگاه ها و افراد می‌شود، همچنین ولتاژهای بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکل های کامپیوتری را باید در جایی خنثی کرد. به همین منظور استفاده از سیستم ارت برای حفاظت از افراد و دیزل ژنراتور بسیار لازم و ضروری است.

چک لیست ایمنی دیزل ژنراتور